luni, 11 septembrie 2023

Hai, hai la armată! Recomandări instructiv-metodice de învățare în subunitate a cântecul de marș

  Cântecul de marș joacă un rol deosebit de important în armată. Un cântec de marș unește subunitatea, ajută la obținerea unui comportament bun în luptă și ajută la întărirea prieteniei și a camaraderiei militare. Materialul va fi util atât comandanților de subunități cât și studenților de la Academia Militară a Forțelor Armate ca material metodic.

                                                 





Versurile de mai jos sunt un cântec patriotic sau militar care celebrează serviciul în armată și valorile asociate cu acesta. Cântecul încurajează disciplinele, dedicarea față de țară și unitatea în rândurile militarilor. Versurile reflectă faptul că viața militară poate fi dificilă, cu provocări și sacrificii, dar subliniază și importanța slujirii patriei.

Este posibil ca aceste versuri să facă parte dintr-un repertoriu muzical sau să fie folosite în context militar pentru a încuraja și motiva soldații. Acest tip de cântece au fost folosite de-a lungul istoriei pentru a menține moralul și determinarea militarilor.

Text Tudor ȚĂRNĂ, muzica Liviu ȘTIRBU      

1

Hai, hai la armată, Unde-i viaţa mai bărbată.

Hai, hai voiniceşte, Disciplina te căleşte.

Hai, hai sună goarna, Fie vara, fie iarna.

Hai, hai datoria, Îţi asigură simbria.

 

Refren:

Armata, tată, Nu-i ciocolată,

Ca şi mândruţa dulce.

Stânga, dreapta!

Slujind la oaste, Multe prăpastii

Îţi fac necazuri mari.

Un, doi!

Fă pe grozavul, Află-i năravul,

Să ştii  pân’un - te duce .

Hai, hai!

Oastea-nrolează, Mobilizează

Flăcăi cu muşchii tari.

 

2

Hai, hai uită tihna, La manevre ţi-i odihna.

Hai, hai în vâltoare, Vei afla ce-i Sărbătoare.

Hai, hai iute pasul, Să-ţi fie plăcut popasul.

Hai, hai bate talpa, Să nu-ţi intre-n cizmă apa.

 

Refren:

 Armata, tată, Nu-i ciocolată,

Ca şi mândruţa dulce.

Stânga, dreapta!

Slujind la oaste, Multe prăpastii

Îţi fac necazuri mari.

Un, doi!

Fă pe grozavul, Află-i năravul,

Să ştii  pân’un - te duce .

Hai, hai!

Oastea-nrolează, Mobilizează

Flăcăi cu muşchii tari.

3

Hai, hai, cătănele, Nu ofta, privind la stele.

Hai, hai priveghează, Cât mândruţa te visează.

Hai, hai stai de gardă, Ca viteazul din baladă.

Hai, hai vrednic  este, Cine Patriei slujeşte.

 

 Refren:

Armata, tată, Nu-i ciocolată,

Ca şi mândruţa dulce.

Stânga, dreapta!

Slujind la oaste, Multe prăpastii

Îţi fac necazuri mari.

Un, doi!

Fă pe grozavul, Află-i năravul,

Să ştii  pân’un - te duce .

Hai, hai!

Oastea-nrolează, Mobilizează

Flăcăi cu muşchii tari.


Recomandări instructiv-metodice  de învățare în subunitate 
a cântecul de marș

Tema apărării armate a Patriei și a serviciului militar a fost reflectată pe scară largă în muzica națională. Compozitorii și poeții noștri au creat în istorie minunate cântece militar-patriotice care au câștigat o largă popularitate și recunoaștere în rândul militarilor și a întregului popor. În timpul războaielor, aceste cântece i-au inspirat pe soldați la fapte de curaj pentru gloria Patriei, iar în timp de pace, îi ajută pe soldați în serviciul lor militar. Cântecul este un prieten și camarad de luptă al militarilor. El îi inspiră în formație, încălzește sufletul soldatului, bucură inima în repaus și îi dă încredere ostașului înainte de luptă. De ce este nevoie de un cântec de marș?

Cântecul de marș unește rândurile luptătorilor, permite să simtă cotul camaradului, formează colectivismul militar și simțul responsabilității pentru cauza militară comună.

Cântecul de marș joacă un rol deosebit de important în armată. Un cântec de marș unește subunitatea, ajută la obținerea unui comportament bun în luptă și contribuie la întărirea prieteniei și a camaraderiei militare.

În unele subunități din mediul armatei, există încă tendința de a subestima rolul și semnificația cântecului de marș, pe motiv că în trecut, spun unii comandanți, când trupele mergeau preponderent pe jos, cântecul juca un rol important. Acum, în era mecanizării, cu mașini și transport militar, se consideră că cântecul ar fi lipsit de semnificația sa anterioară.

Acest lucru, desigur, nu este adevărat. Cântecul este un factor moral și educativ important, influențând într-o anumită măsură starea de spirit a trupelor.

În acele unități și subunități în care comandanții acordă atenția cuvenită cântecului de marș, unde se organizează seminarii cu soliștii, se desfășoară concursuri între unități și subunități pentru cea mai bună interpretare a cântecului în formație, starea de spirit a trupelor va fi mai veselă, iar disciplina și camaraderia soldaților vor fi mai puternice.

Regulamentele militare prevăd în mod clar că comandanții de toate nivelurile desfășoară activități educaționale și au obligația să creeze condiții pentru ridicarea nivelului de cultură a subordonaților.

Cu toate acestea, problema rămâne nesoluționată: militarii nu interpretează cântecele de marș corect, adesea schimonosesc textul și melodia. Există multe motive diverse și sistematice pentru aceasta. Printre acestea, comandanții nu cunosc întotdeauna metodologia de învățare a cântecelor de marș, lipsa orchestrelor militare sau neimplicarea dirijorilor în procesul de învățare. Chiar și lipsa cântecelor poate fi un obstacol în învățare.

Scopul acestor recomandări instructiv-metodice este de a oferi îndrumări metodologice și sfaturi practice privind învățarea cântecelor de marș direct în subunități, inclusiv pentru cântăreții nepregătiți profesional, care nu au cunoștințe muzicale.

Despre conducătorul muzical:

Pentru a învăța un cântec de marș într-o subunitate, este necesară prezența unui conducător muzical. Conform Regulamentului Serviciului Interior al Forțelor Armate ale Republicii Moldova, învățarea cântecelor de marș cu soldații și conducerea altor activități muzicale sunt încredințate dirijorului fanfarei. În afara dirijorului militar, această conducere poate fi asigurată de alte persoane cu cunoștințe muzicale care dețin orice instrument muzical, cum ar fi vioara, clarinetul sau trompeta.

Este de preferat ca dirigintele să știe să cânte la pian sau la acordeon, deoarece aceste instrumente au o plenitudine sonoră potrivită și pot interpreta nu numai melodia, ci și acompaniamentul.

Dacă dirigintele muzical nu cântă la niciun instrument, atunci va trebui să învețe cântecul "din voce". Acest lucru poate complica procesul de învățare, deoarece instrumentele au o intonație mai precisă decât vocea.

Este esențial ca dirigintele muzical să aibă abilități muzicale, precum o ureche muzicală bună și o memorie muzicală. Nu este recomandat să fie numită o persoană analfabetă din punct de vedere muzical ca diriginte. Cu cât dirigintele este mai bine pregătit, cu atât va fi mai interesant să organizeze învățarea cântecelor și să captiveze echipa de militari.

Pe lângă abilitățile muzicale, dirigintele muzical ar trebui să aibă abilități organizatorice, să fie exigent și persistent, să poată menține ordinea și disciplina în echipa cu care lucrează.

Selectarea cântecului:

Pregătirea pentru învățarea unui cântec de marș începe cu selecția materialului. Ce cântec să alegeți pentru învățare? Aceasta este prima întrebare cu care se confruntă un conducător muzical.

Cântecele de marș au propriile lor caracteristici și specificități.

 Principala cerință pentru cântecele de marș este adaptabilitatea lor la un pas clar și uniform pentru trupe. Cu alte cuvinte, cântecul de marș ar trebui să fie convenabil din punct de vedere ritmic pentru a merge în formație. Dacă un cântec nu îndeplinește această cerință, nu va fi potrivit pentru învățare, indiferent de alte merite.

Melodia cântecului ar trebui să fie interesantă, atractivă și ușor de reținut, în timp ce versurile ar trebui să aibă o susținere ideologică semnificativă și să reflecte viața militară și viața de soldat. Este important ca cântecul să fie ușor de interpretat, astfel încât să nu îngreuneze respirația în timpul mersului în marș, adică sunetul să alterneze cu pauze.

Este de dorit ca gama melodică a cântecului să nu fie prea largă (nu mai mult de o octavă), altfel unii soldați vor trebui să cânte înalte, în timp ce alții vor cânta jos. Stabilitatea melodiei este o caracteristică importantă a unui cântec de marș, deoarece în formație de obicei se cântă fără acompaniament muzical. Dacă melodia este vagă sau instabilă din punct de vedere tonal, interpretarea va fi neclară și inacceptabilă.

Un cântec de marș de calitate este simplu, dar nu primitiv. Are merite artistice care dezvoltă gustul estetic al interpreților săi, soldații.

Astfel, apropiindu-ne de cerințele destul de stricte, dar justificate, pentru calitatea cântecelor de marș, vedem că nu fiecare cântec este capabil să îndeplinească aceste cerințe și, cel mai important, să încânte sufletul soldaților și să devină o parte a vieții lor militare.

Despre soliști:

Organizarea învățării cântecelor de marș într-o subunitate diferă de principiile învățării cântecelor cu un cor amator. Șeful corului selectează cei mai talentați cântăreți din rândul amatorilor de artă corală prin audiții individuale. Membrii corului au voce și abilități muzicale mai mult sau mai puțin dezvoltate.

Situția este diferită în subunitatea care va trebui să învețe un cântec de marș. Aici nu este nevoie să se facă selecții între cei care vor să cânte, deoarece toți militarii din efectivul subunității ar trebui să participe. Cu toate acestea, există excepții. Ocazional, există oameni care sunt complet lipsiți de talent muzical. Conducătorul este obligat să identifice astfel de soldați și să le solicite să nu cânte împreună cu ceilalți pentru a evita interpretarea falsă și pentru a nu afecta restul formației. Cu toate acestea, în general, cântecele de marș sunt interpretate, așa cum se știe, de întregul efectiv al subunității.

 Cei mai talentați și capabili cântăreți din unitățile militare sunt soliștii. Solistul este un cântăreț care interpretează strofa (textul cântecului până la refren), în timp ce refrenul este preluat de întregul efectiv. Rolul solistului într-un marș corespunde într-o oarecare măsură rolului dirijorului corului la un concert. El captivează și conduce formația care cântă. Un solist talentat și puternic devine adesea favoritul și mândria subunității. Camarazii nu numai că îl iubesc pe solistul muzical, dar uneori au grijă de el în mod emoționant, încearcă să-l protejeze de răceli și surmenaj.

Funcțiile solistului nu se limitează la cântarea strofei cântecului. De obicei, solistul este și un promotor activ al cântecului de marș și un sprijin important pentru conducătorul muzical. De obicei, el cunoaște repertoriul cântecelor de marș mai bine decât alți militari din subunitate. Conducătorul muzical inițiază procesul de învățare a cântecului, dar după ce soldații din subunitate au învățat cuvintele și muzica cântecului, funcțiile conducătorului sunt considerate îndeplinite.

În timpul campaniilor, exercițiilor și aplicațiilor, conducătorul muzical de obicei nu este prezent alături de subunitate. Cu toate acestea, solistul este în permanență printre militari, ajutându-i pe unii, corectându-i pe alții și, în general, asigurându-se că soldații din subunitatea sa cunosc și interpretează bine cântecele de marș.

Cum să organizăm învățarea cântecului:

Învățarea cântecelor de marș poate fi realizată în diferite moduri. Două dintre cele mai utilizate metode sunt următoarele:

1. Învățarea cântecului direct cu soldații din subunitate:

În acest caz, conducătorul muzical adună soldații, de obicei într-un club, pe un teren de exerciții sau în cazarmă și învață cântecul cu aceștia. Astfel de exerciții cu fiecare pluton sau grup trebuie să fie efectuate până când soldații au asimilat pe deplin melodia și cuvintele cântecului. Acest lucru depinde de complexitatea structurii muzicale a cântecului, nivelul de pregătire al soldaților care participă la cursuri și abilitățile conducătorului muzical. Cu cât conducătorul muzical susține ședințele într-un mod mai interesant, captivant și la un ritm bun, cu atât mai bine vor reține soldații materialul.

2. Desfășurarea seminariilor cu soliștii:

Aceasta este cea mai comună metodă de învățare a cântecelor de marș în practică. Implică adunarea soliștilor din fiecare subunitate și învățarea cu atenție a cântecului. De regulă, un cântec de marș constă dintr-o strofă și un refren. În plus, frecvent găsim un subton în cântece, care este o voce secundară, ornamentată, situată de obicei deasupra melodiei și cântată fără cuvinte.

 Strofa este adesea monofonică. Dacă este în două părți, atunci un duet de soliști este necesar pentru a o interpreta. Refrenul poate fi în două sau chiar trei voci. Soliștii trebuie să învețe cu atenție toate componentele cântecului și toate vocile acestuia pentru a ajuta soldații să învețe cântecul nou în subunitatea lor.

Înainte de a aduna efectivul subunității sau soliștii pentru a învăța cântecul, conducătorul muzical trebuie să se asigure că soldații asimilează cu ușurință cuvintele și muzica cântecului. Pliante cu versurile cântecului pot fi pregătite și distribuite soldaților înainte de învățare. Cuvintele cântecului pot fi afișate cu litere mari pe foi mari de hârtie, pe o tablă sau pe afișe într-un loc vizibil în timpul învățării.

Este, de asemenea, util ca conducătorul muzical să distribuie părțile cântecului participanților la cursuri nu doar cu cuvinte, ci și cu note muzicale. Cântarea melodiei după note ajută soldații să asocieze înălțimea sunetului cu poziția notelor pe partitură și să devină treptat mai familiarizați cu notația muzicală.

Cum să se desfășoare ședințele de învățare a cântecului în subunitate:

Dacă cântecul de marș ales pentru învățare este nou și necunoscut soldaților, este de dorit ca conducătorul muzical să-i familiarizeze mai întâi. Acest lucru poate fi realizat cântând melodia la pian, acordeon sau baian și interpretând-o live. Un conducător muzical experimentat poate îndeplini această sarcină cu ușurință. După ce s-au familiarizat cu cântecul, conducătorul muzical își poate îndruma atenția asupra cuvintelor cântecului, explicând conținutul ideologic al versurilor, acordând atenție semnificației și pronunției corecte a cuvintelor mai dificile.

Soldații din subunitatea principală au rolul principal în interpretarea refrenului cântecului. Prin urmare, atenția principală la ședințele de învățare ar trebui acordată refrenului. Interpretarea strofei și a acompaniamentului (dacă există) nu trebuie să fie atent studiată în timpul ședințelor generale. Strofa și acompaniamentul pot fi învățate înainte sau după exercițiile generale.

Este recomandabil să repetați cântecul învățat la ședința următoare pentru a consolida cunoștințele soldaților. Materialul învățat trebuie să fie repetat până la fixare.

La acest moment, soliștii ar trebui deja să fie familiarizați cu strofa cântecului. Pentru a completa procesul de învățare practică a soldaților, soliștii trebuie să participe la ședințe suplimentare cu subunitatea lor și să-i ajute să învețe strofa.

 În timpul ședințelor cu subunitatea, conducătorul muzical trebuie să fie atent la câțiva factori importanți:

- Asigurați-vă că toți soldații sunt implicați în învățarea cântecului. Este posibil ca unii să fie mai timizi sau reticenți să cânte. Încurajați-i să participe și să se implice.

- Aduceți atenția asupra pronunției corecte a cuvintelor. Dacă există cuvinte sau expresii dificile, asigurați-vă că soldații le înțeleg și le pot pronunța corect.

- Lucrați la stabilirea unui ritm uniform și a unei interpretări colective. Soldații trebuie să meargă în pas, să cânte împreună și să formeze un sunet unitar.

- Încurajați camaraderia și spiritul de echipă. Cântatul împreună poate crea un sentiment de unitate și camaraderie în subunitate.

- Organizați exerciții practice pentru a consolida cunoștințele. De exemplu, puteți încuraja soldații să cânte cântecul fără acompaniamentul muzical sau să interpreteze refrenul în timp ce soliștii cântă strofa.

- Asigurați-vă că soldații înțeleg semnificația cântecului și legătura acestuia cu munca militară și cu apărarea patriei. Cunoașterea conținutului ideologic al cântecului poate spori motivația și angajamentul soldaților în învățare.

Pentru a asigura o învățare eficientă și de lungă durată a cântecului, este important ca conducătorul muzical să fie răbdător și dedicat. Este posibil ca soldații să aibă nevoie de mai mult timp pentru a învăța un cântec, și este responsabilitatea conducătorului muzical să-i ghideze și să-i ajute pe parcursul procesului.

De asemenea, este util să organizați sesiuni de practică pentru soldați, în care aceștia să cânte cântecul în marș, în condiții similare cu cele din teren. Acest lucru poate ajuta la asigurarea că soldații sunt pregătiți să interpreteze cântecul în situații reale de antrenament sau în timpul operațiunilor militare.

În concluzie, învățarea cântecelor de marș în subunități este o activitate importantă pentru dezvoltarea colectivismului, spiritului de echipă și moralului în rândul militarilor. Cu o pregătire atentă și dedicată a conducătorului muzical și cu participarea activă a soldaților, această activitate poate avea un impact pozitiv asupra stării de spirit a trupelor și poate contribui la consolidarea unității militare.

Vă rugăm să rețineți că aceste recomandări sunt generale și pot fi adaptate în funcție de specificul și nevoile subunității militare.

Autor: Iurii Moisei ©

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu