Totuși, chiar dacă astfel de specialiști nu mai sunt necesari, sarcinile educative numeni nu le-a abrogat și regulamentele militare generale care sunt în vigoare stipulează cine, când și cum desfășoară acest lucru educativ cu efectivul. sarcina aceasta o îndeplinesc toți șefii, comandanții. Mai jos voi prezenta extrase din regulamentele militare generale referitor la desfășurarea lucrului educativ.
Extras din Regulamentul serviciului interior al Forţelor
Armate ale
Republicii Moldova cu privire la lucrul educativ
18. În procesul de instruire şi educare a militarilor,
superiorii trebuie să dea dovadă de stimă faţă de sentimentele, obiceiurile şi
tradiţiile lor naţionale.
116. Comandantul (şeful) are următoarele obligaţii:
Să educe în permanenţă subordonaţii săi.
În acest scop:
a) să le menţină dispoziţia morală şi psihologică de a apăra Patria,
sentimentul de mîndrie şi simţul răspunderii pentru apartenenţa la Forţele
Armate ale Republicii Moldova, să le dezvolte calităţile necesare pentru
îndeplinirea datoriei militare, curajul, stăpânirea de sine, ingeniozitatea,
vigilenţa, sentimentul camaraderiei ostăşeşti şi simţul întrajutorării, să
ofere personal exemplul de educaţie,
de atitudine sârguincioasă faţă de serviciu, precum şi ritualurile militare
(Anexele nr. 1-8 şi nr. 10);
b) să perfecţioneze cultura comunicării interetnice, să manifeste grijă
pentru coeziunea colectivului ostăşesc şi pentru consolidarea prieteniei dintre
militari, să ia în consideraţie şi să stimeze sentimentele, tradiţiile şi
obiceiurile lor naţionale;
c) să dea dovadă de delicateţe şi atenţie faţă de subordonaţi, să nu
admită în relaţiile cu ei grosolănii, să îmbine exigenţa înaltă şi principialitatea
cu respectul demnităţii lor personale, să ia măsuri pentru soluţionarea
problemelor ce ţin de traiul şi de asigurarea protecţiei sociale şi juridice a
militarilor, a cetăţenilor, eliberaţi din serviciul militar şi a membrilor
familiilor lor, să creeze condiţii pentru dezvoltarea spiritului de creaţie
tehnică şi a altor tipuri de creaţie, pentru ridicarea nivelului de cultură şi
pentru odihnă, pentru întărirea sănătăţii şi dezvoltarea fizică, iar în caz de
necesitate – să intervină pe lângă şefii superiori în interesul subordonaţilor.
2)
Să
menţină în permanenţă o disciplină militară strictă şi o stare
moral-psihologică sănătoasă în cadrul efectivului.
135. Comandantul unităţii militare are următoarele
obligaţii:
1)
să
conducă instruirea trupelor şi educaţia efectivului unităţii militare,
să conducă cu pricepere unitatea;
2)
să
cunoască calităţile profesionale şi moral-psihologice ale fiecărui ofiţer, şi
subofiţer din subunitate, să desfăşoare în permanenţă lucrul de educaţie
militară cu ofiţerii şi de perfecţionare a pregătirii profesionale a acestora;
să organizeze şi să orienteze activitatea consiliului ofiţerilor şi a celor de
onoare ale ofiţerilor din veriga superioară şi inferioară spre consolidarea
colectivului de ofiţeri, să examineze propunerile şi recomandările acestor
organe consultative ale comandantului şi să ia deciziile corespunzătoare;
143. Locţiitorul comandantului
unităţii militare are
următoarele obligaţii :
1)
să
cunoască calităţile profesionale şi moral-psihologice ale fiecărui ofiţer şi
subofiţer, să realizeze în permanenţă lucrul de educaţie militară cu
ofiţerii;
163. Şeful statului major al unităţii militare are
următoarele obligaţii:
1)
să
cunoască calităţile profesionale şi moral-psihologice ale fiecărui militar al
statului major, să desfăşoare în permanenţă lucrul educativ cu ei;
165. Comandantul de batalion (divizion) este organizatorul principal al
pregătirii de luptă şi al educaţiei militare în cadrul batalionului.
172. Comandantul de companie (baterie) este organizatorul
nemijlocit al instruirii şi educării de fiecare zi a efectivului
companiei.
173.
Comandantul de companie are următoarele obligaţii:
să cunoască gradul militar, numele, naţionalitatea, durata
serviciului, funcţia sau specialitatea, situaţia familială, calităţile
profesionale şi moral-psihologice ale fiecărui militar din companie, să
efectueze în permanenţă cu aceştia lucrul educativ;
177. Locţiitorul
comandantului de companie are următoarele obligaţii:
să cunoască efectivul
companiei, să efectueze în permanenţă lucrul individual orientat spre
educarea militară a subalternilor;
179. Comandantul de
pluton (grup) instruieşte şi educă personal subordonaţii săi.
Comandantul de pluton (grup) are următoarele
obligaţii:
1)
să
cunoască numele, prenumele, patronimicul, anul naşterii, naţionalitatea,
ocupaţia până la serviciul militar, situaţia familială, succesele şi lipsurile
în pregătirea de luptă, calităţile profesionale şi cele moral-psihologice ale
fiecărui militar; să efectueze lucrul educativ; să ţină tabelul nominal
al plutonului (grupului);
186. Locţiitorul comandantului de pluton are următoarele
obligaţii:
1)
să
instruiască, să educe soldaţii şi sergenţii plutonului şi să desfăşoare
personal şedinţe la indicaţia comandantului de pluton;
188. Comandantul de grupă are următoarele obligaţii:
1)
să
instruiască şi să educe soldaţii grupei, iar cînd execută misiuni de
luptă – să comande cu pricepere grupa;
192. Caporalul este obligat să-1 ajute pe comandantul de
grupă la instruirea şi educarea soldaţilor, iar atunci cînd
rămîne în locul comandantului de grupă –
să îndeplinească obligaţiile acestuia.
194. Ordinea interioară se asigură prin:
1)
lucrul
educativ consecutiv;
355.
Comandantul taberei întrunite
răspunde: de organizarea şi desfăşurarea pregătirii de luptă: de educarea,
de disciplina militară şi de starea moral-psihologică a efectivului…
396. În programul zilnic trebuie să fie prevăzut timp
pentru…lucrul educativ şi sportiv în masă…. …. Adunările, şedinţele,
precum şi activităţile educative, vizionarea spectacolelor, filmelor şi
alte activităţi….
399.
Zilele de odihnă şi cele de sărbătoare se
desfăşoară conform planurilor elaborate de şeful compartimentului personal, de
comun acord cu şeful statului major şi aprobat de către comandantul unităţii.
În aceste zile, cît şi în timpul liber de şedinţe, cu efectivul se desfăşoară activităţi
cultural-educative şi distractive, precum şi activităţi sportive.
SĂRBĂTOAREA ANUALĂ A UNITĂŢII MILITARE
1. Sărbătoarea anuală a unităţii militare se
organizează în scopul promovării tradiţiilor militare, educaţiei
militaro-patriotice a tinerilor cetăţeni ai Republicii Moldova, educării
militarilor în spiritul devotamentului faţă de Patrie şi poporul Republicii
Moldova, faţă de datoria militară, respectului faţă de tradiţiile de luptă ale
unităţii militare, consolidării colectivelor militare.
În ziua sărbătorii anuale se organizează şi alte
acţiuni educativ-patriotice, culturale şi sportive.
Lista
problemelor privind pregătirea de luptă și
organizarea serviciului interior
și a
celui de gardă, abordate în ordinul Comandantului
pe anul de instrucţie
1. Modul
de desfăşurare a lucrului educativ, a activităţilor culturale şi a
odihnei, timpul şi locul de desfăşurare a apelurilor de seară generale.
Extras din Regulamentul
serviciului de garnizoană
şi serviciului de
gardă
al Forţelor
Armate ale republicii
moldova cu privire la lucru educativ
24. Şeful arestului are următoarele obligaţii:
1) să organizeze şi să desfăşoare cu subofiţerii şi cu sergenţii deţinuţi în
arest disciplinar, precum şi cu soldaţii, cînd aceştia nu sînt trimişi la
lucrări, instrucţii de front şi şedinţe de studiere a regulamentelor; să
desfăşoare munca educativă cu persoanele deţinute în arest;
Extras din Regulamentului
disciplinei militare cu privare
la educaţie
Art.6. - Disciplina militară se realizează:
a) prin muncă
educativă, efectuată permanent de comandanţi (şefi) pentru a le forma şi
cultiva militarilor calităţi morale şi de luptă exemplare, necesare în
executarea obligaţiilor de serviciu;
Art.7. - (1) Fiecare comandant (şef) poartă răspundere
pentru starea disciplinei militare şi este obligat:
a) să-şi educe
subalternii în spiritul executării întocmai a cerinţelor disciplinei militare;
Art.17. - (1) Stimulările reprezintă un mijloc important
de apreciere a activităţii subalternului de către comandant (şef), de educare
şi stimulare a îndeplinirii conştiincioase a datoriei militare, de întărire a
disciplinei militare şi a ordinii regulamentare în toate situaţiile.
Art.34. -
Diplomele se acordă pentru indici înalţi în pregătirea de luptă, la aplicaţii,
competiţii sportive şi activităţi cultural-educative, pentru succese în
activitatea ştiinţifică şi de raţionalizare în domeniul militar, precum şi la
trecerea în rezervă (retragere).
Art.39. - (1)
Ridicarea sancţiunii disciplinare se efectuează numai în cazul în care ea şi-a
produs efectul educativ şi militarul şi-a schimbat atitudinea faţă de
îndeplinirea datoriei militare.
Art.40. - În cazul în care militarul încalcă
disciplina militară sau ordinea publică, comandantul (şeful) trebuie să-i
amintească de obligaţiile serviciului militar, iar în caz de necesitate, să
aplice o sancţiune disciplinară. În limitele autorităţii disciplinare acordate,
el are dreptul să aplice orice sancţiune care, în opinia sa, poate avea un
efect educativ maxim asupra militarului care a comis încălcarea (abaterea).
Art.65. - Orice
sancţiune disciplinară, ca măsură de întărire a disciplinei militare şi de
educare a militarilor, trebuie să corespundă gravităţii încălcării (abaterii)
şi gradului de vinovăţie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu