Bătălia de la Vaslui, menţionată uneori drept Bătălia de la Podul Înalt, a avut loc în data de 10 ianuarie 1475 lângă oraşul Vaslui, între armatele aliate creştine moldo-maghiaro-polone sub comanda lui Ştefan cel Mare şi oastea otomano-munteană sub conducerea lui Suleiman Paşa.
În pofida diferenței mari de forțe, turcii au suferit
o înfrângere zdrobitoare, pierzând (după spusele unor cronicari) o mare parte a
armatei. A fost considerată cea mai mare înfrângere a islamului în faţa unei
armate creştine, Ştefan cel Mare fiind numit eroul creştinătăţii.
În decembrie 1473 a avut loc o campanie otomană în
Ţara Românească şi sudul Moldovei. Radu cel Frumos, în fruntea unei armate de
17.000 de turci şi 12.000 de munteni, l-a înlăturat pe Laiotă Basarab de pe
tronul Ţării Româneşti (23 decembrie), după care a pătruns în Moldova, jefuind şi
prădând până la Bârlad.
Cu sprijin de la Ştefan, Laiotă a pătruns în martie
1474 în Ţara Românească unde, după înlăturarea lui Radu cel Frumos, a reluat
scaunul domnesc. În octombrie 1474 Laiotă a trecut de partea otomană, ceea ce a
dus la o campanie fără succes a lui Ştefan în Ţara Românească.
În 29 septembrie 1474 Ştefan cel Mare, care în urma
Bătăliei de la Baia era în relaţii reci cu regele Matia al Ungariei, s-a
adresat papei Sixtus al IV-lea cu scopul ca acesta să organizeze o coaliţie
creştină antiotomană.
Aflând de planurile lui Mehmed al II-lea, Ştefan cel
Mare trece din nou în Ţara Românească, unde îl înscăunează pe Laiotă Basarab,
Radu cel Frumos pierind în luptele care se dau cu acest prilej. Aşteptându-se
la o viitoare reacţie din partea sultanului, Ştefan ia legătura cu principele
polonez şi cu Matia Corvin, regele Ungariei pentru ajutor armat. Luptele din
Albania au durat până în toamnă, iar atunci când nimeni nu se mai aştepta la o
campanie militară, având în vedere apropierea iernii, Suleiman Paşa primeşte
poruncă de a trece în Ţara Românească pentru a-l înlătura pe Laiotă, iar apoi
de a porni neîntârziat împotriva ghiaurului Ştefan şi apoi să treacă prin foc
şi sabie Vilaietul Bogdania, precum era numită de turci pe atunci Moldova.
Laiotă, pentru a-şi păstra tronul, se supune turcilor. Ştefan, în înţelegere cu
transilvănenii, îl alungă pe trădător şi îl înscăunează pe Basarab cel Tânăr,
numit şi Ţepeluş. Acesta însă este alungat de Suleiman Paşa, care-l
reînscăunează pe Laiotă.
Armata otomană, care aduna 100.000 de turci şi tătari, alături de 17.000 de munteni din Ţara Românească (după Cronica moldo-polonă, alte surse indicând un total de 60.000 - 120.000 de oameni), soldaţi bine pregătiţi şi înarmaţi, setoşi de sânge şi de averi, continuă înaintarea până la hotarele Moldovei.
După cum spunea Nicolae Iorga,
„în zările albe ale miezului iernii înaintau mulţimile
negre, zecile de mii de duşmani, ieniceri, spahii şi gloată, ca lupii flămânzi”
O armată impresionantă, o oaste uriaşă pentru a
supune Moldova şi pe domnul său.
Ştefan cel Mare trimite soli la Cazimir - Principele
Poloniei şi lui Matia Corvinul, regele Ungariei, cu care era în relaţii
proaste, ca urmare a Bătăliei de la Baia, cerându-le să-i vină în ajutor şi să
intervină pe lîngă alţi principi creştini pentru a i se alătura. Aflat în
pragul iernii, din tabăra sa de la Vaslui, domnitorul Moldovei trimite o
scrisoare Papei, în care arată că a dus tratative cu veneţienii şi îi cerea ca
să-i îndemne pe alţi principi ca să se pregătească împotriva Otomanului şi
puterii înspăimântătoare a acestuia, Moldova fiind gata întru totul, cu tot
sufletul şi cu toată puterea pe care ne-a dat-o Dumnezeu, să luptăm pentru
creştinătate, cu toate forţele noastre. Totuşi nimeni nu a trimis ajutor, nici
în bani şi nici în oameni, cu excepţia a aproximativ 5.000 de secui, 1.800 de
unguri (de la Matia Corvinul) şi 2.000 poloni (trimişi de Cazimir sub
conducerea lui Buciaţchii). În Cronica Lituaniană se scrie şi de prezenţa
alături de Ştefan a 10.000 de lituanieni, dar este posibil ca cronicarul să-i
fi asimilat pe aliaţii lui Ştefan ca lituanieni, deoarece alţi cronicari nu
amintesc de ei.
Oastea Moldovei şi puţinele ajutoare care au sosit au
ridicat taberele la Vaslui, alături de domn fiind comasaţi cca. 40.000 de
luptători moldoveni, la care s-au adăugat cei 8.800 de oameni veniţi în ajutor
şi beneficiind de cca. 20 de tunuri. Raportul de trupe era mult în favoarea
otomanilor, astfel că Ştefan a adoptat o tactică de hărţuire şi înfometare iar
planurile de luptă a domnitorului foloseau toate avantajele terenului. El a dat
poruncă să fie părăsite toate aşezările omeneşti care puteau nimeri în calea
duşmanilor, să fie tăinuite proviziile.
Ştefan a repezit în calea duşmanului călărime care să
supravegheze deplasarea oştii otomane, să o hărţuiască şi să nu îngăduie
cetelor prădalnice să se desprindă de grosul oştirii ca să meargă după hrană şi
să jefuiască. Locul ales pentru bătălie se afla în preajma târgului Vaslui, pe
valea Bârladului, la vărsarea râului Racova, într-o zonă mlăştinoasă prinsă
între păduri, care îngreuna desfăşurarea forţelor duşmane şi manevrările de
armată. Există discuţii în continuare în privinţa plasării acestui loc,
considerat de cei mai mulţi ca plasat în zona actualei comune Băcăoani în sudul
oraşului Vaslui, loc care a căpătat numele de Podul Înalt după conformaţia
locului, iar celebra bătălie a rămas în istorie ca Bătălia de la Podul Înalt. O
altă ipoteză plasează locul bătăliei pe raza actualei localităţi Ştefan cel
Mare, în nordul actualului oraş Vaslui, bazându-se pe interpretarea unor
documente.
În dimineaţa zilei de 10 ianuarie 1475, oastea otomană
înainta pe valea Bârladului pe o ceaţă care nu îngăduia să se vadă la mai mult
de câţiva paşi. Era moină şi zăpada începuse să se topească, încât toată lunca
Bârladului era plină de băltoace. Faptul că mii de oameni şi cai treceau prin
acelaşi loc, transforma valea într-o mocirlă prin care se înainta foarte greu.
Vremea şi terenul au constituit avantaje pentru Ştefan, de care domnitorul a
ştiut să se folosească. Deoarece otomanii nu puteau să-şi dea seama ce oaste au
în faţă, Ştefan a aşezat de-a curmezişul văii câteva mii de oameni. Aceştia
trebuiau să-i oprească pe otomani şi să înceapă lupta. Duşmanul era foarte numeros
şi putea să aducă mereu oameni odihniţi în luptă. Ştefan calculase ca în
momentul în care oamenii lui aveau să dea semne de oboseală, de pe malul drept
al Bârladului, din marginea pădurii, mai mulţi oşteni trebuiau să dea semnalul
de luptă sunând din trâmbiţe şi surle. Lucrurile s-au întâmplat aşa cum a
prevăzut domnul şi, când au auzit otomanii trâmbiţele şi surlele, ei au crezut
că vor fi atacaţi din partea aceea, asfel ca marea parte s-au îndreptat în acea
direcţie, găsind aici doar câţiva oşteni. În schimb pe malul stâng al
Bârladului se afla grosul oştii lui Ştefan. Când turcii au întors spatele,
atacând spre marginea pădurii, au fost izbiţi năpraznic de armata
moldovenească. Până să se dezmeticească otomanii, până să înţeleagă cine-i
atacă şi din ce parte, mulţi dintre ei au fost ucişi, iar cei care au scăpat
s-au pus pe fugă, cu toată încercarea disperată a lui Suleiman Paşa de a-i
opri. Până la Dunăre au fost urmăriţi de moldoveni, hărţuiţi şi ucişi o mare
parte din ei.
Cronicarul polonez Ian Dlugosz, contemporan cu
evenimentele:
„Căci toate şirurile dinainte în care în frunte erau
şi secui au fost zdrobite de turci, şi ameninţa un mare pericol pînă cînd
[Ştefan] personal se aruncă în mijlocul turcilor exaltaţi de bucuria victoriei,
şi cu puterea minunată a lui Dumnezeu a nimicit toate grupările turceşti avînd
abia 40.000 de luptători, între care cea mai mare parte erau ţărani.”
Acelaşi cronicar polon a scris că:
„foarte puţini turci şi-au găsit mântuirea prin fugă,
căci chiar şi aceia care au fugit şi au ajuns la Dunăre au fost ucişi acolo de
moldoveni, care aveau cai mai iuţi, sau au fost înecaţi de valuri. Aproape toţi
prizonierii turci, afară de cei mai de frunte, au fost traşi în ţeapă.
Cadavrele celor ucişi le-a ars, iar câteva grămezi cu oasele lor se văd până
astăzi şi sînt mărturie veşnică a unei victorii atât de însemnate. Toată oastea
lui - Ştefan cel Mare - s-a îmbogăţit foarte tare din prada luată de la turci,
aur, argint, purpură, cai şi alte obiecte preţioase.”
Lupta de la Vaslui, Podul Înalt, a fost o victorie strălucită, care a dus faima domnului în Europa.
Papa Sixt al IV-lea, numindu-l
principele creştinătăţii, i-a scris lui Ştefan:
„faptele tale săvârşite până acum cu înţelepciune şi
vitejie contra turcilor necredincioşi, duşmanii noştri, au adus atâta
celebritate numeleui tău, încât eşti în gura tuturor şi eşti de către toţi
foarte mult lăudat.”
Acelaşi cronicar polon amintit mai sus, îl numeşte pe
Ştefan un bărbat demn de admirat, la fel ca eroii pe care îi admiră lumea. După
părerea acestuia, lui Ştefan ar trebui să i se dea stăpânirea lumii, el să fie
conducătorul oştii pe care principii europeni ar trimite-o împotriva otomanilor,
deoarece, în timp ce ceilalţi principi trândăvesc şi îşi petrec timpul în
petreceri sau în lupte mărunte între ei, Ştefan este singurul care a obţinut o
victorie atât de strălucită împotriva unui duşman care părea de neînvins.
Cronicarul anonim scrie că au fost luate de la turci
40 de steaguri, în timp ce unele surse italiene şi austriece indică pierderea
de către turci a 45.000 de oameni, a 100 de steaguri, întreaga artilerie şi
capturarea a 4 comandanţi. Cronicarul turc Sa's ed-Din chiar scrie că armata turcă
a pierdut majoritatea oamenilor. Cronicarul Jan Stricovschii indică o cifră
totală de 100.000 de morţi. Căpeteniile de seamă prinse au fost lăsate în
viaţă, dar au fost trimise ostatici la diferiţi principi europeni. Singurul
eliberat a fost fiul unei căpetenii, Isac (Sac) paşa.
În „Letopiseţul de cînd s-a început, cu voia lui
Dumnezeu, Ţara Moldovei” (Letopiseţul anonim al Moldovei), scris în slavonă în
timpul domniilor lui Ştefan cel Mare şi a fiului acestuia Bogdan al III-lea,
citim despre marea victorie de la Vaslui:
„În anul 6983 [1475] ianuarie 10, marţi, a fost război
la Vaslui cu puterile turceşti şi a biruit atunci Ştefan voievod, cu mila lui
Dumnezeu şi cu ajutorul lui Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu cel viu, care s-a
născut din Preacurata Fecioară spre mântuirea noastră. Şi le-a dat Dumnezeu pe
acele limbi necredincioase în ascuţişul sabiei şi au căzut atunci mulţime mare,
fără număr şi au fost prinşi vii mulţi, fără număr, care de asemenea au fost
tăiaţi, ci numai pe unul l-au lăsat viu, pe fiul lui Sac paşa. Şi steagurile
lor şi cu schiptrele cele mari au fost luate, mai mult de 40 de schiptre. Şi
s-a întors Ştefan voievod cu toţi oştenii lui ca un purtător de biruinţe în
cetatea sa de scaun a Sucevei şi i-au ieşit în întâmpinare mitropoliţii şi
preoţii, purtând Sfânta Evanghelie în mâini şi slujind şi lăudând pe Dumnezeu
pentru cele ce au fost ca dar de la cel Preaînalt şi binecuvântând pe ţar: „Să
trăiască ţarul”. Şi a fost atunci veselie între oameni şi la toate domniile
dimprejur şi la toţi creştinii drept-credincioşi, căci a biruit domnul limbile
păgâne cu mâna robului său, Io Ştefan voievod. Şi însuşi Ştefan voievod a făcut
atunci mare ospăţ mitropoliţilor şi vitejilor săi şi tuturor boierilor săi, de
la mare până la mic. Şi a dăruit atunci multe daruri întregii lui oştiri şi
lăudând pe Dumnezeu pentru cele ce au fost.”
În textul original slavon scrie "Da jive(t)
ţari", ceea ce a fost tradus Să trăiască ţarul!, cum şi este de altfel
redat în unele traduceri, în altele apare - împăratul, sau domnul!.
Ştefan a trimis regelui Ungariei şi Principelui
Poloniei mai multe steaguri din cele capturate de la turci, la fel şi Papei de
la Roma, ca semn al biruinţei de la Vaslui, împreună cu o scrisoare:
„Către coroana ungurească şi către toate ţările, în care va ajunge această
scrisoare, sănătate. Noi, Ştefan voievod, din mila lui Dumnezeu domn al Ţării
Moldovei, mă închin cu prietenie vouă tuturor cărora le scriu, şi vă doresc tot
binele, şi vă spun domniilor voastre că necredinciosul împărat al turcilor a
fost de multă vreme şi este încă pierzătorul întregii creştinătăţi şi, în fiece
zi se gândeşte cum ar putea să supună şi să nimicească toată creştinătatea. De
aceea facem cunoscut domniilor voastre că pe la Boboteaza trecută, mai sus
numitul turc (adică sultanul Mahomed) a trimis în ţara noastră şi împotriva
noastră o mare oştire în număr de 120.000 de oameni, al cărei căpitan de frunte
era Soliman Paşa. Auzind şi văzând noi acestea, am luat sabia în mână, am mers
împotriva duşmanilor creştinătăţii, i-am biruit şi i-am călcat în picioare şi
pe toţi i-am trecut sub ascuţişul sabiei noastre.”
Ştefan cel Mare nu ezită să ceară ajutor şi să-i pună
în gardă pe ceilalţi principi europeni:
„auzind despre aceasta, păgânul împărat al turcilor îşi
puse în gând să-şi răzbune şi să vie, în luna lui mai, cu capul său şi cu toată
puterea sa împotriva noastră şi să supună ţara noastră, care e poarta
creştinătăţii. Dar dacă această poartă, care e ţara noastră, va fi pierdută,
atunci toată creştinătatea va fi în mare primejdie. De aceea ne rugăm de
domniile voastre să ne trimiteţi pe căpitanii voştri într-ajutor împotriva
duşmanilor creştinătăţii, până mai este vreme, fiindcă Turcul are acum mulţi
potrivnici, din toate părţile, care stau împotriva lui cu sabia în mână. Iar
noi, din partea noastră, făgăduim pe credinţa noastră şi cu jurământul domniei
noastre că vom sta în picioare şi ne vom lupta până la moarte pentru legea
creştinească, noi cu capul nostru. Aşa trebuie să faceţi şi voi, pe mare şi pe uscat,
după ce cu ajutorul lui Dumnezeu...noi i-am tăiat mâna cea dreaptă.”
Nobilii lituanieini au receptat mesajul lui Ştefan,
cerând Principelui Poloniei să trimită ajutor (Lituania şi Polonia formau
atunci un singur regat), arătând că este mai bine să se lupte pentru apărarea
vetrelor moldovenilor, decât pentru ale lor, dar regele polonez nu a luat nici
o măsură de a-l sprijini. Matia Corvin, regele Ungariei, şi-a asumat meritele,
scriind principilor europeni că victoria de la Vaslui a fost obţinută de Ştefan,
„căpitanul său“. De asemenea, ca suzeran al Moldovei, a cerut acestora bani
pentru a continua războiul. Asfel, papa Sixtus al IV-lea a trimis subsidii
regelui Matia, iar domnitorului moldovean i-a trimis vorbe frumoase, deşi solii
lui Ştefan i-au explicat că acesta nu este supusul regelui Ungariei, ci stăpân
deplin al ţării şi al poporului său. Vasalitatea lui Ştefan cel Mare faţă de
regele Ungariei a fost de fapt acceptată de acesta într-adevăr în anul 1475,
sub presiunea invaziei otomane, dar tratatul de fapt, ascuns sub termenii
feudo-vasalici specifici, reprezenta în fapt un tratat de alianţă, diferit de
cel de vasalitate care exista până la conflictele moldo-ungare din perioada
1461-1467, încheiate cu înfrângerea lui Matia Corvin în Bătălia de la Baia.
La venirea primăverii, nici un principe european nu
era pregătit să trimită ajutoare lui Ştefan. Campania de răspuns a lui Mehmed
al II-lea pentru pierderea suferită la Vaslui a tatonat terenul prin ocuparea
Caffei, cetatea negustorilor genovezi, şi a altor cetăţi din Crimeea, apoi
atacarea Cetăţii Albe şi a Chiliei. A urmat atacarea Mangopului, de unde
provenea doamna lui Ştefan, Maria de Mangop, culminând la 27 iulie 1476 cu
marea înfruntare de la Valea Albă, Războieni, una din cele mai mari bătălii ale
epocii, cu un raport de 12.000 de moldoveni la peste 200.000 de turci, pierdută
de moldoveni, dar fără ca Ştefan să fie supus.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu